Sulu boyalar, su ile karıştırıp çalışıldığı için bu ad verilmiştir. Bu boyalarla yapılan resimlerin kendine özgü tekniği vardır. Boyanın yapısının da etkilediği özellikler şunlardır.
Sulu boya şeffaftır. Sürüldükten sonra boyanın altında kalan kurşun kalem izleri görülür. Onun için resmi çizerken kalemle fazla bastırmamak gerekir. Yan yana sürülen iki renk, suyun yardımı ile kaynaşarak, renkler arasında güzel bir geçiş elde edilir. Renklerin açıktan koyuya doğru değerleri, boyanın istenilen derecede sulandırılması ile sağlanır.
Sulu boyada kağıdın beyazlığından yararlanılması resme güzellik veren teknik özelliklerden birisidir. Beyaz sulu boya sürmektense kağıdın beyazlığından faydalanmak daha doğrudur.
Sulu boya resimde araç-gereçler:
Sulu boya:
* Kutu içerisinde kuru ve yaş olarak iki şekilde bulunur.
* Kuru boyalar, her renk ayrı ayrı kalıplara dökülmüş (tablet) biçimdedir.
* Yaş suluboyalar ise havası alınmış madeni (kurşun) tüpler içinde satılır.
* Satın alırken kolay ve çabuk eriyenler tercih edilmelidir. Bunda da kaliteli ve kalitesiz ayrımı vardır. Kolay eriyen boyalar daha kalitelidir.
* Sulu boya resim, diğer tekniklere göre daha çabuk çalışmayı gerektirir.
Kağıt
* Sulu boya ile resim yapılacak kağıt kalın, sert ve pütürlü olmalıdır.
* İnce ve yumuşak olan kağıtlar ıslandığı zaman kabarır ve dalgalanır.
* Pütürlü kağıtlarda ise fırçanın kağıt üzerinde boyayamadığı ufak beyaz çukurlar, resme daha şeffaf ve canlı bir hava verir.
Resim altlığı
* Çalışma sırasında resim kağıdı, bir altlık üzerine konur.
* Altlık, resim yapacağımız kağıdın ölçüsünden biraz büyük olmalıdır.
* Taşınması kolay, sert ve düzgün malzemeden olmalı.
* Altlık genellikle tahta, kalın mukavva, duralit veya suntadan olabilir.
* Resim kağıdı altlık üzerine kıskaç veya yapışkan bantlarla köşelerden tutturulur.
Fırçalar
* Sulu boya resimde en uygun olanı, samur kılından yapılanlardır.
* Samur kılından yapılan fırçalar, su ile ıslandığında, kılları toplanır ve ucu sivrileşir.
* Sivrilen ucu ile ince çizgiler çizilebileceği gibi, kağıt üzerine fırçayı bastırarak çalıştığımızda da geniş yüzeyleri boyayabiliriz.
* Sulu boya çalışmalarında 1-2-3-4 gibi numaralandırılmış fırçalardan yararlanılır. Geniş yüzeyler kalın uçlu fırça ile, küçük alanlar ve çizgiler ise ince uçlu fırça boyanır.
* Bu nedenle biri kalın biri ince olmak üzere iki samur fırça kullanmak çok faaydalıdır.
* Boyama işi bitince fırçayı yıkayıp kuruladıktan sonra, düzgün kalacak şekilde saklamalıdır.
* Uzun süre kılları üzerinde kalan fırçalar bükülür ve düzelmesi çok zor olur.
NOT: Ucu bükülen fırçalar su buharına tutularak düzeltilebilir.
Fırçalar temiz bir bezle temizllenir ve kurutulur..
Su kabı
* Sulu boya resim çalışmalarında renklerin canlı ve şeffaf kalması için bol, temiz su kullanmalıdır.
* Birinde fırçayı yıkamak, diğerinde boyayı sulandırmak için iki su kabı kullanılmalıdır.
* Su kapları yarım litreye yakın su alacak büyüklükte ve ağzı geniş olmalıdır.
* Temiz konserve kutuları, plastik kaplar ve kavanozlar olabilir.
Sünger
* Çalışmaya başlamadan önce kağıdı ıslatmak, resim üzerindeki fazla su ve boyaları almak için sünger kullanılır. * Yanlışlıkla sürülen renkleri, ıslak süngerle silerek düzeltmek mümkündür.
Sulu boya resim nasıl yapılır ?
* Konu, resim kağıdı üzerine ana hatları ile çizilir.
* Çizerken kalemi bastırmamalı ve mecbur kalmadıkça silgi kullanmamalı.
* Koyu renkteki kurşun kalemi izleri, şeffaf olan sulu boyanın altından gözükebileceğinden fazla bastırmamalıdır.
* Silgi ile yıpranan yerlere sürülen renkler, parlaklığından kaybeder ve kirlenir.
* Resmin çizimi yapıldıktan sonra, resim kağıdı musluk altında ıslatılır veya su dolu kovaya batırılır.
* Islatılan kağıt resim altlığına tutturulur.
* Sulu boya çalışmalarında kağıdı ıslatmaktan amaç, boyanın tekniğe uygun yapılışını sağlamaktır.
* Eğer kağıt kuru olursa, sürülen boya kuruduğunda keskin bir sınır bırakır. Bu tekniğin gerektirdiği yumuşaklığı ve renklerin kaynaşmalarını sağlamaz.
* Islatılan kağıt üzerinde hemen boyama işlemine başlamak doğru değildir. Zira bu durumda boyalar istenilenden fazla yayılacaktır. Desenlerdeki şekillerin sınırları kaybolur.
* En uygun ıslaklık derecesi, kağıdın nemli olmasıdır.
* Çalışma sırasında kuruyan kısımlar olursa yeniden süngerle ıslatılmalıdır.
* Kullandığımız boya, tüp boya ise, boya palete sıkılır.
* Kullanılan boya kuru cinsten ise boyalar yumuşasın diye çalışmaya başlamadan önce renklerin üzerine birkaç damla su damlatılır.
* Boyama işlemi sırasında renkleri denemek için ikinci bir kağıt bulundurmalıyız. Bu şekilde istediğimiz rengi ve renk tonunu bulmuş oluruz. Aksi durumda resme sürülen boyanın düzeltilmesi güçleşir.
* Resmi boyamaya, hoşumuza giden bir yerinden başlamalıyız.
* Geniş ve açık renk olan yüzeyleri öncelikle boyamak, tekniğin gerektirdiği özelliklerdendir.
* Geniş yüzeyleri bir an önce bitirmek, kağıdın sık sık nemlendirilmesini gerektirmez.
* Açık renkleri düzeltmek veya koyulaştırmak daha kolaydır.
* Sulu boya tekniğinde yanlış sürülen renkleri düzeltmek zorunda kalırsak, önce o kısmı temiz su ile ıslatır, sonra sünger ya da kuru bir fırçayla sileriz.
* Çalışmalar esnasında renkleri üst üste sürmekten kaçınmalıdır.
* Fırçayı aynı yerde fazla sürtmemelidir. Zira renkler kirlenir ve kağıt yıpranır.
alıntıdır.....